Etichete

, , , , ,

ilisoiFostul ziarist al lui Dan Voiculescu, ajuns în prezent luptător cu vorba pe internet, îşi aminteşte că tocmai a fost, în ziua de 2 octombrie, aniversarea lui Paul Goma. Aşa că-i arde un omagiu de protest. Sau un protest omagial, că tot aia-i.

Faptul că Viorel Ilişoi ne asigură, la prăznuire, de talentul lui Goma nu-i în măsură să-mi tulbure siesta. Cu vreo 20 de ani mai devreme, folosind ce-i drept şi instrumentele criticului literar pe parcursul demonstraţiei, m-am străduit să arăt cam aceleaşi lucruri prin revistele culturale din România. Dar cînd Viorel Ilişoi abordează tema antisemitismului prezent în scrierile recente ale beletristului, urechile mele se ciulesc în mod reflex. “Cum, Paul Goma a scris Din Calidor? Și Arta refugii? Și Ostinato? Ah! Atunci e antisemit!”

Meştere, vezi că nu erau în chestie titlurile înşirate de matale, pe tema de-ai atacat-o. În schimb presa din ţară şi specialiştii de-afară au vuit, cu numeroase argumente şi citate, despre antisemitismul frapant din Săptămîna Roşie 28 iunie – 3 iulie 1940 sau Basarabia şi Evreii. Dacă simţi nevoia unor pasaje elocvente, le găseşti la tot pasul pe blogul meu, pe site-ul meu, în revista mea şi în cărţile mele. Ba mai mult. Se-aude că atît judecătoria, cît şi tribunalul au fost de aceeaşi părere cu exegeţii scandalizaţi de aberaţiile lui Goma.

Ştiu că, la o aniversară, nu se cuvine să întinzi scheletul din dulap peste masa cetăţeanului sărbătorit. Dar poţi, eventual, să nu-ţi consideri cititorii mai neghiobi decît ar fi decent.