Etichete

, , , , ,

Pentru propagandistul dibaci care este, admit că a izbutit o figură ingenioasă, atunci cînd m-a încondeiat “din avion”. Lumea, dacă citeşte un articol de dicţionar, e convinsă că primeşte informaţii obiective şi corecte, nu băşcălie şi reglare de conturi. Că doar n-o fi Ştefănescu un fel de Flaubert, să ne scrie despre ideile primite de-a gata: “Girafă = Cuvînt pe care-l foloseşti cînd, din politeţe, nu vrei să spui despre o femeie că seamănă cu o cămilă. Gotic = Stil arhitectural ce îndeamnă la credinţă mai mult decît celelalte stiluri. Gras = Oamenii graşi ştiu să înoate fără să înveţe. Nu-s pe placul călăilor: li se taie greu gîtul. Nod gordian = E ceva care are legătură cu antichitatea. (Un mod al anticilor de a-şi lega cravata.)”.

Mereu am fost de părerea că un critic literar trebuie nu să zboare cu avionul, în scrierile sale, ci să cerceteze terenul cu lupa. La sintezele cu gabarit depăşit, încropite după ureche, omul şi-a dovedit dexteritatea. Partea de analiză reprezintă călcîiul cît casa al acestui nou Ahile. Mă gîndesc că dicţionarul e sufletul epocii moderne şi e păcat să fie scris din perspectivă unilaterală. Aşa că o să-i dau o mînă de ajutor.

ALEX. ŞTEFĂNESCU. Proeminent opozant al regimului comunist, care a lucrat în ultimii ani înainte de revoluţie ca ziarist la Scînteia tineretului. Şi-a ilustrat verticalitatea printr-un text de ziar cu fierbinţi omagii, în preajma ultimului congres PCR din toamna anului 1989. Valurile vieţii şi abilitatea personală l-au împins apoi spre România literară, unde a pus umărul la impunerea valorii culturale. În primăvara anului 1990 se pronunţă cu entuziasm despre volumele foştilor disidenţi: “Gherla, poate cea mai bună carte a lui Paul Goma şi una din marile cărţi ale literaturii române. (…) Rareori se ajunge în literatură la un asemenea grad de autenticitate!”. Culorile curcubeului constituie “un document excepţional, de mare valoare istorică şi psihologică”. “Scrisul lui Paul Goma, sobru, lipsit de podoabe, ursuz chiar, are o frumuseţe bărbătească şi se dovedeşte eficient în transmiterea emoţiilor.”

Consecvenţa scrisului şi buna-credinţă sînt principalele însuşiri ale lui Alex. Ştefănescu. Îndată ce conducerea României literare s-a certat cu Paul Goma, comentatorul şi-a reafirmat cu tărie diagnozele, fără a le schimba cîtuşi de puţin: “Paul Goma nu este prozatorul de mare anvergură, capabil să zguduie conştiinţele”. “Atunci cînd a făcut numai literatură, bazîndu-se exclusiv pe presupusul lui talent literar, în absenţa unui scandal politic care să-i promoveze cartea, Paul Goma nu a reuşit să se impună atenţiei publicului.”

Anunțuri