Etichete

, , , ,

După vreo oră de la mesajul către jefuitorul meu, am primit două răspunsuri aproape identice. Primul de la carti@teatru.com, al doilea de la dorinteimplinite2010@yahoo.com. Cel din urmă avea şi o formulă politicoasă de adresare: “Stimate domnule profesor. Nu am inspiraţia necesară pentru o gamă largă, dar îmi prezint faţă de dvs. cele mai sincere scuze. Aveţi dreptate într-un totul (sic! – L.A.), vă rog să mă iertaţi şi vă asigur că până voi avea o propunere concretă toate operele dvs. au fost scoase din oferta prezentată. Cu deosebit respect, Dragoş.”

Aş vrea să-i spun lui Dragoş că e foarte nasol să te joci cu focul. Societatea românească e mult mai avansată, în materia drepturilor de autor, decît jungla din anii ‘90. Eu unul sînt un tip relativ paşnic, care lansez avertismente înainte de-a acţiona. Cunosc însă vreo cîţiva rechini care, pentru asemenea mînării cum pregăteşte el, şi-ar face un scop în viaţă să-i scoată inima din piept. Cu şurubelniţa.

Mă uit pe lista de piraterii pe care o cloceşte omu’ şi mă apucă spaima. Isaac Asimov (17 cărţi), Alessandro Baricco (2), Jorge Luís Borges (3), Dan Brown (9), Albert Camus (9), Arthur C. Clarke (36), Paulo Coelho (7), Julio Cortazar (4), Dostoievski (13), Alexandre Dumas (11), Umberto Eco (6), William Faulkner (5), Herbert Frank (11), Max Frisch (3), John Grisham (8), Sven Hassel (12), Heidegger (2), Hermann Hesse (13), James Joyce (3), Stephen King (13), Mario Vargas Llosa (10), David Lodge (8), Thomas Mann (3), Gabriel Garcia Márquez (13), Ian McEwan (5), Haruki Murakami (5), Vladimir Nabokov (2), Friedrich Nietzsche (4), Edgar Allan Poe (20), Marcel Proust (5), A.S. Puşkin (3), Anne Rice (5), Ernesto Sábato (5), Jose Saramago (3), Luis Sepulveda (5), Rudolf Steiner (4), Tolkien (30), Mark Twain (3). Alţi scriitori mai mici, sau cu un singur titlu inclus în programul de şparleală, i-am lăsat deoparte aici. Cîte sute de traducători vor fi trudit oare la cărţile astea, iar munca lor e acum şterpelită fără să fi fost întrebaţi?

Nu lipsesc nici autorii români, dintre care unii sînt, vorba aia, “very much alive”: Gabriel Andreescu (1 carte), Vartan Arachelian (1), Lucian Blaga (9), Ana Blandiana (2), Corin Braga (1), Mircea Cărtărescu (1), Constantin Chiriţă (5), Emil Cioran (6), Sanda Cordoş (1), Andrei Cornea (1), Mircea Dinescu (3), Mircea Eliade (14), Paul Goma (44), Sorin Lavric (1), Gabriel Liiceanu (7), Constantin Noica (3), Alexandru Paleologu (2), Octavian Paler (6), H.-R. Patapievici (1), Andrei Pleşu (2), Ioan Aurel Pop (1), Cristian Tudor Popescu (2), Marin Preda (7), Bogdan Suceavă (2), Dumitru Ţepeneag (1), Richard Wurmbrand (3) şi alţii.

“Dorinţe împlinite” se pare că pregăteşte cea mai grosolană piraterie din perioada culturii postdecembriste. Sfatul meu prietenesc e să se oprească înainte de implementarea proiectului. Viaţa la puşcărie are dezagremente nu doar cînd te apleci după săpun. Blestemele scriitorilor şi ale traducătorilor o să-i aducă sughiţuri pînă la adînci bătrîneţi.

