Etichete

, , , , ,

Protagonistul medita: nu cred că s-a făcut atît de scheletic Eresiton, de la nemîncare, cînd s-a temut mai mult. (Conform mitologiei, fiindcă a tăiat un arbore sfînt, Eresiton a fost pedepsit să sufere o foame cruntă. După ce-a mîncat tot ce i-a ieşit în cale, s-a hrănit cu propria sa carne.) Şi Dante se gîndea în sinea lui: aşa arătau şi evreii ce-au pierdut Ierusalimul, pe cînd Maria lui Eleazar şi-a devorat copilul. (Potrivit lui Flavius Josephus, pe vremea cînd romanii au asediat Ierusalimul, locuitorii cetăţii au suferit o penurie atît de cruntă, încît o femeie şi-a mîncat propriul copil.)

25. “Non credo che così a buccia strema
Erisittone fosse fatto secco,
per digiunar, quando più n’ebbe tema.

28. Io dicea fra me stesso pensando: ‘Ecco
la gente che perdè Ierusalemme,
quando Maria nel figlio diè di becco!’.”

Ochii celor lacomi păreau nişte inele goale, lipsite de pietrele scumpe: cine citeşte pe chipul oamenilor cuvîntul OMO, lesne-ar fi recunoscut aici “M”-ul. (După o idee medievală, pe faţa unei persoane cei doi ochi reprezintă literele “O”, iar nasul, sprîncenele şi oasele obrazului vin să formeze litera “M”. Aşadar ochii păcătoşilor erau aşa înfundaţi în orbite, încît ieşeau în evidenţă oasele dimprejur.)

31. “Parean l’occhiaie anella sanza gemme:
chi nel viso de li uomini legge ‘omo’
ben avria quivi conosciuta l’emme.”

Dante

Anunțuri