Etichete

, , , , , , ,

De vreo două decenii absolvenţii pe care-i pregătesc au posibilitatea de-a redacta, înainte de bacalaureat, o lucrare de atestare a cunoştinţelor profesionale, în schimbul căreia primesc o diplomă. Subiectele pe care li le propun sînt din sfere variate, dar fără a le îngrădi libera opţiune, în funcţie de preocupările specifice. Mai ales că eu le coordonez cercetarea, dar nu fac parte din comisia care le dă notele. Am avut aşadar prilejul de-a îndruma descrieri de literatură, geografie, bucătărie, istorie, jurnalism, folclor sau mentalităţi publice. Lucrul cel mai important pe care li-l pretind este să nu plagieze, să-şi asume cu onestitate succesul sau eşecul propriei lor munci.

Ca exemplu de investigaţie, le-am spus deunăzi că teza mea de doctorat a tratat despre un critic literar contemporan. Fiind vorba despre o abordare în premieră, era mai presus de suspiciunea plagiatului. Admit însă că am rămas perplex, atunci cînd eleva mea a venit a doua zi să-mi propună subiectul ei de cercetare: viaţa şi opera lui Laszlo Alexandru. Şi nu era o ironie…

Mi-am consultat colegii de catedră dacă o asemenea temă poate fi acceptată. Însă totodată mi-a zburat gîndul la eventualul conţinut al unui astfel de studiu. Cele 17 cărţi despre literatura română, despre limba-literatura italiană pe care le-am publicat. Cele 11 cărţi pe care le-am tradus din franceză, din sau în italiană. Cele cîteva sute de articole care mi-au apărut în zeci de reviste din cinci ţări diferite. Cît despre viaţa mea… sper să mai apuc vreo două-trei lucruri…

Eleva Mirela Mocan s-a evidenţiat recent ca prezentatoare a celor trei ediţii din emisiunea radiofonică “Tutti frutti”, precum şi în diverse împrejurări şcolare. Îi doresc succes în iniţiativa ei şi promit că îi voi citi lucrarea cu tot interesul.

LASZLO_ALEXANDRU

