Etichete

, , ,

M.L.M.: Despre Exerciţii de singurătate: ce v-a inspirat să scrieţi cartea?

L.A.: Exerciţii de singurătate, volumul care s-a tipărit acum vreo săptămînă şi va fi lansat la tîrgul Gaudeamus de la Bucureşti, este un jurnal public de lectură pentru 2011. Am început să ţin aceste însemnări cu un an mai înainte şi-a ieşit o primă carte. Am un blog pe care postez diverse comentarii polemice, meditaţii culturale, citate prestigioase. Însemnările din 2010 au dat o carte: Viaţa de zi cu zi. Am continuat cu însemnările din 2011, acest volum, care tocmai a apărut la Editura Herg Benet din Bucureşti. E deja aproape finalizat şi succesivul jurnal, pe 2012. Sînt răspunsuri rapide la sfidările cotidiene, o reacţie şi polemică, şi descriptivă, dar şi analitică, pentru că sînt numeroase pagini despre Dante Alighieri şi lirica italiană din Evul Mediu. Ele sînt alăturate unor meditaţii legate de viaţa culturală contemporană, de cărţi pe care le-am citit recent, de filme pe care le-am văzut şi sînt în dezbatere publică. Albert Camus, acelaşi autor preferat al meu din adolescenţă, are o proză despre un artist care lasă în urmă, pe pînză, un singur cuvînt. Asta este moştenirea sa culturală cea mai importantă. Lumea se năpusteşte să vadă ce-a vrut să spună pictorul cu limbă de moarte. Dar nu se înţelege foarte bine dacă acel cuvînt e solitar sau solidar. Poate că este marea dilemă a artistului. Dacă trebuie să fii solitar pentru a scrie (fiindcă e clar că într-o vitrină sau în mijlocul mulţimii nu te poţi exprima pe hîrtie), sau dacă trebuie să fii solidar. Cele două concepte pînă la urmă nu sînt tocmai antonime. Le văd ca pe o situaţie complementară. Trebuie să te ştii izola, pentru a putea să te identifici cu ceilalţi. Solitar/solidar, această glisare, jocul în jurul unei singure litere, este de fapt o meditaţie existenţială despre meseria scriitorului. El trebuie să lucreze singur, dar pentru ceilalţi. Dacă scrie numai pentru el, eşuează. Aşadar şi Exerciţiile de singurătate sînt pentru a fi citite de ceilalţi.

M.L.M.: Ce proiecte aveţi pentru viitor?

L.A.: Proiectele mele ţin de dorinţa de a-mi păstra autenticitatea. Din acest punct de vedere nu cred că există ameninţări consistente. Doresc apoi să-mi fac datoria ca profesor, cu aceeaşi abnegaţie şi dăruire cu care am făcut-o de 20 de ani încoace. Chiar dacă poate n-o să mai am încă 20 de ani la dispoziţie. Mai mult ca sigur nu. Important e să-mi spun cu toată onestitatea punctul de vedere, indiferent dacă supăr pe unii sau pe alţii. Să am încredere în mine însumi şi să nu mint. Asta cred că mi-a reuşit pînă acum. Iar dacă ce-a fost mai mult a trecut, cu siguranţă voi izbuti şi în continuare.

M.L.M.: Mulţumim foarte mult!

L.A.: Vă doresc mult succes în această emisiune pe care o pilotez cu tot dragul şi încerc să vă ajut să descoperiţi o meserie zbuciumată şi stresantă, dar extrem de gratificantă. Poate să dea satisfacţii enorme şi vă veţi convinge de asta cu timpul.

M.L.M.: Vă mulţumim!

tutti-frutti_6

