Etichete

, , , ,

M.L.M.: În ce măsură proiectele din tinereţe s-au realizat la maturitate? A existat o consecvenţă între ce v-aţi propus şi ce-aţi realizat?

tutti-frutti_5

L.A.: Consecvenţă există în atitudine. Eram, cum ziceam şi adineaori, un mare spirit rebel. Ne aflam în perioada dictaturii comuniste, cînd a fi răzvrătit era un lux care se plătea destul de scump. Şi totuşi am făcut cîteva gesturi. Chiar spre final, în 1988, cînd eram student. Nu aş vrea să mă mîndresc cu lucruri pe care le-am scris deja, deci nu acum le dezvălui. Dar am organizat cu colegii mei o revoltă, care a dus pînă la Comitetul Central al P.C.R., în ‘88. Denunţam nişte abuzuri ale activiştilor comunişti de-aici, de la Cluj. Pe urmă am participat, în decembrie ‘89, la revoluţie. Am văzut o tînără fată împuşcată la cîţiva metri în stînga mea, la Fabrica de Bere. Noi coboram cu vreo mie de demonstranţi spre centrul oraşului, în seara de 21 decembrie, pentru a protesta împotriva comunismului. Un tipograf a fost ucis, mai în spate, şi această fată, Luminiţa Mişan, cam de vîrsta mea, a fost împuşcată lîngă mine. Deci eram un spirit rebel, cred că sînt şi acum. Poate că de asta am oarecare succes la elevii mei, pentru că se pot identifica uneori, în izbucnirile lor adolescentine, cu adolescentul care mă străduiesc să rămîn cîteodată. Dincolo de asta, maturitatea aduce şi ideea, sau măcar tentativa închegării unor lucruri temeinice. Cred că activitatea mea ca profesor încearcă să fie astfel, prin sutele de elevi pe care i-am lăsat în urmă şi din care mulţi lucrează în disciplina numită limba italiană, pe care eu o predau. Mulţi îşi cîştigă pîinea de zi cu zi, la diverse firme private din ţară sau din străinătate, unii au ajuns chiar să le conducă. Asta nu mai e rebeliune sau teribilism, ci un gest foarte substanţial: să ajuţi pe cineva să-şi cîştige existenţa din ceea ce îl înveţi. Sper că în scrisul meu aduc o geană de lumină în viaţa culturală, chiar dacă sînt detestat de mulţi confraţi scriitori, pentru că uneori tonul meu este mai tranşant sau mai caustic. Dar mă străduiesc şi acolo să spun lucrurilor pe nume şi să clarific nişte împrejurări. Aşadar cred că e o împletire, o consecvenţă între ceea ce am fost şi mă străduiesc să rămîn şi ceea ce încerc, la maturitate, să construiesc şi să încheg într-un mod mai consistent.

