Etichete

, , ,

O situaţie artistică mult mai complexă apare în cîntul XII din Purgatoriu. Dante înaintează alături de Virgiliu pe cornişa aroganţilor, iar călăuza îi atrage atenţia să privească sub tălpi. Aşa cum se îngroapă morţii şi la suprafaţă se pune o piatră cu imaginea lor, care să fie pentru cei dragi loc de amintire şi regret, protagonistul observă sub picioarele sale o galerie de imagini şi un şir de poveşti referitoare la aroganţa pedepsită. Este vorba despre 12 terţine (grupuri de cîte trei versuri), care prezintă situaţii preluate din textele clasice sau biblice. Primele 4 terţine încep cu “Vedea” (vedeam). Următoarele 4 terţine încep cu exclamaţia “O”. Ultimele 4 terţine încep cu “Mostrava” (arăta pavajul…). Cele trei grupuri de anafore compun acrostihul VOM, adică UOM în grafia tipică inscripţiilor. Cele 12 povestiri cu tîlc sînt urmate de a 13-a terţină, ale cărei versuri debutează cu aceleaşi trei cuvinte ce constituiseră anaforele precedente: “vedea”, “o”, “mostrava”. Abundenţa versurilor şi a întîmplărilor evocate de Dante semnalează tocmai frecvenţa sporită a cazurilor de aroganţă printre oameni, pericolul pe care acest păcat l-a reprezentat în toată istoria umanităţii.

25. “Vedea colui che fu nobil creato
più ch’altra creatura, giù dal cielo
folgoreggiando scender, da l’un lato.

28. Vedea Briareo fitto dal telo
celestïal giacer, da l’altra parte,
grave a la terra per lo mortal gelo.

31. Vedea Timbreo, vedea Pallade e Marte,
armati ancora, intorno al padre loro,
mirar le membra d’i Giganti sparte.

34. Vedea Nembròt a piè del gran lavoro
quasi smarrito, e riguardar le genti
che ‘n Sennaàr con lui superbi fuoro.

37. O Nïobè, con che occhi dolenti
vedea io te segnata in su la strada,
tra sette e sette tuoi figliuoli spenti!

40. O Saúl, come in su la propria spada
quivi parevi morto in Gelboè,
che poi non sentì pioggia né rugiada!

43. O folle Aragne, sì vedea io te
già mezza ragna, trista in su li stracci
de l’opera che mal per te si fé.

46. O Roboàm, già non par che minacci
quivi ‘l tuo segno; ma pien di spavento
nel porta un carro, sanza ch’altri il cacci.

49. Mostrava ancor lo duro pavimento
come Almeon a sua madre fé caro
parer lo sventurato addornamento.

52. Mostrava come i figli si gittaro
sovra Sennacheríb dentro dal tempio,
e come, morto lui, quivi il lasciaro.

55. Mostrava la ruina e ‘l crudo scempio
che fé Tamiri, quando disse a Ciro:
‘Sangue sitisti, e io di sangue t’empio’.

58. Mostrava come in rotta si fuggiro
li Assiri, poi che fu morto Oloferne,
e anche le reliquie del martiro.

61. Vedeva Troia in cenere e in caverne;
o Ilïón, come te basso e vile
mostrava il segno che lí si discerne!”

Anunțuri