Etichete

, , , , ,

În 1926, pe cînd devenise deja celebru, Freud îi declara unui reporter: “Limba mea este germana. Cultura mea, realizările mele sînt tot germane. Eu însumi m-am considerat a fi intelectual german, pînă cînd am remarcat o creştere a prejudecăţilor antisemite în Germania şi în Austria germană. Din acel moment am preferat să mă consider evreu”.

În decembrie 1941, pe cînd măsurile de violenţă antisemită se înmulţeau în România dictatorului Ion Antonescu, o similară profesiune de credinţă consemna şi Mihail Sebastian în Jurnalul său. “Treceţi la catolicism! Treceţi cît mai repede la catolicism! Papa vă apără! El singur vă mai poate scăpa. De cîteva zile aud mereu aceeaşi parolă. Azi-dimineaţă Comşa, astă-seară Aristide şi Alice m-au întrebat cu mare seriozitate ce mai aştept. Nu-mi trebuie argumente ca să le răspund şi nici nu caut. Chiar dacă lucrul n-ar fi aşa de grotesc, chiar dacă n-ar fi aşa de stupid şi zadarnic – încă nu mi-ar trebui argumente. Undeva, într-o insulă cu soare şi umbră, în plină pace, în plină securitate, în plină fericire, mi-ar fi la urma urmelor indiferent dacă sunt sau nu sunt evreu. Dar aci, acum, nu pot fi altceva. Şi cred că nici nu vreau.”

